Acroyoga

AcroyogaDet finnes et hav av ulike typer former for yoga. En av de siste trendene innenfor yoga er Acroyoga! Denne formene for yoga kombinerer akrobatikk, thaimassasje og yoga. Med andre ord en veldig leken og morsom form for yoga.Acroyoga stammer fra USA, slik som mange andre treningstrender også gjør.

Hva er Acroyoga?

Acroyoga kombinerer elementer fra thaimassasje, akrobatikk og yoga. Man bruker den dynamiske kraften fra akrobatikk, den kjærlige fra thaimassasje og den spirituelle visdommen fra yoga. Disse tre elementene danner praksisen som skaper lekenhet, kontakt og dyrker tillit hos utøverne.

Det er ikke 100% kjent når denne formen for yoga hadde sin opprinnelse. Men det som er helt sikkert er at denne typen yoga begynner å bli populær verden over. Generelt har tradisjonell yoga mye fokus på pust og det indre, mens i Acroyoga er det nesten motsatt. Man må flytte konsentrasjonen utover og ha større fokus på partneren din. I tillegg må man kommunisere og det er ikke så vanlig i andre former for yoga.

Hvordan utføres Acroyoga?

Man bør være to personer for å utføre Acroyoga. Man går sammen og og danner det man kaller støttepunktet, flygeren eller basen.

Støttepunktet er personen som har mest kontakt med gulvet eller bakken. Den personen Utendørs acroyogasom danner basen, ligger ofte på rygg og har fullkontakt med bakken. Personen på bakken representerer da grunnstøtten og stabilitet i formasjonen. Armer og ben gir da maksimal støtte og stabilitet til “flygeren”. Via hender og føtter får personen på ryggen kontakt i hofteregionen med “flygeren”.

Flygeren: Den personen som løftes opp fra bakken av “støttepunktet” eller basen” kalles flygeren. Ved å la tyngdekraften gjøre jobben, kan flygeren så flytte seg inn i en rekke av ulike posisjoner. Til dette trengs koordinering, tillit og balanse. Dette er gjerne ikke så enkelt de første gangene, men med litt trening og øvelse blir dette etterhvert lettere. Flygeren representerer balanse og frihet.

Instruktøren/spotter: Denne personen har hovedansvaret for at “flygeren” får en myk landing når flygeren settes ned på bakken igjen. I tillegg kan denne personen komme med anbefalinger til utøverne underveis i øvelsene.

Effekten ved Acroyoga

Acroyoga trener mye mage, armer, bein og balanse. Det er en perfekt øvelse for kjærestepar, men også med venner/venniner eller med ukjente personer. Treningen danner tillit, fysisk kontakt og dersom man tørr å slippe seg løs blir det bare enda gøyere.

Hvem passer denne yogaformen for?

Treningsformen passer for de alle fleste, både jenter og gutter, unge og eldre. Det er en fordel dersom du har noe erfaring med  yoga fra før, men det er absolutt ingen nødvendighet. Man begynner med det grunnleggende og bygger seg gradvis oppover.

4 thoughts on “Acroyoga

  1. Hei! I live in Stavanger. I wish to learn acro yoga but dont know where. Can u tell me where i can learn in this city?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>