Bikram Yoga

YogaBikram Yoga så sine første dager på 1970 tallet, men det er først de senere årene nordmenn har fått øynene opp for denne formen for yoga. Det har vært en trend blandt Hollywood-stjerner en årreke, for å nevne noen: George Clooney, Jennifer Aniston og Lady Gaga.

Bikram Choudhury, født i Calcutta, India heter mannen som oppfant denne treningsformen. Han begynte med yoga allerede som treåring. Han begynte å studere yoga og vant flere nasjonale mesterskap i tenårene. Men i en alder av 20 skadet Bikram kneet og fikk beskjed fra legen om at kneet ikke ville bli bra igjen. Utrolig nok ble han frisk igjen med god hjelp fra sin lærer, nemlig yogaguruen Bishnu Gosh. Bikram dro til Amerika på 1970 tallet hvor yoga tradisjonelt ble undervist én til én. Bikram på sin side utviklet et nytt konsept hvor han underviste yoga i større klasser og etablerte flere yoga studioer i California og Hawai.

Bikram skal selv sertifisere og undervise alle bikramlærere personlig. Derfor reiser han rundt til godkjente studioer for oppfølging og hjelp.

Effekter ved Bikram Yoga

Det er flere effekter ved å trene i 40 grader. Man svetter naturligvis enormt mye. Kroppen din bruker mer energi bare ved å svette. I varmen utvider man blodårene og produksjonen av svette igangsettes for å bli kvitte overskuddsvarme. Svetten stimulerer kroppens immunsystem. Dette sies å gi en mykere og renere hud. Samtidig virker det rensende på kroppen ved at porene renser seg når du svetter. Mange føler seg også mer fleksible i varmen.

I tillegg får man en viss effekt på kondisjonen, dette er fordi man går fort gjennom øvelsene. Ved at man hele tiden strekker seg, vil man også bli smidigere. Dessuten gjør varmen at musklene skal kunne strekke seg og man minsker derfor faren for eventuelle skader.

Kritikerne på sin side advarer mot dehydrering (det er derfor viktig å drikke rikelig med vann), hjerteproblemer og endringer i blodtrykket.

Hvordan utføres Bikram Yoga?

Bikram yoga holdes i et badstuvarmt rom med en høy luftfuktighet og en temperatur rundt 37-40 grader. Ideen er at musklene mykes opp og at svetten renser kroppen for ulike symptomer på sykdom og kroniske smerter.

Normalt varer timen i 90 minutter, de består av pusteøvelser og 26 andre øvelser som gjentas to ganger. De første 20 minuttene av en time varmer man opp og da er det ikke lov å drikke vann. Kroppstemeraturen vil normalt stige 1-2 grader, dette fører til at kjemiske prosess i kroppen går raskere og man omstiller seg fra hvilke til aktivitet.

I teorien skal en Bikram time være lik uansett hvor i verden du utfører timen pga Bikrams patent og sertifiseringsordning.

Har du lyst å trene Bikram Yoga? Her er en oversikt over tilbyderne i:
Bergen, Oslo, Stavanger, Trondheim

Andre populere formen for yoga:

Yin&Yan yoga er inngående, meditativ og stille hvor man holder stillingene i flere minutter. Dette skal stimulere energikanalene i kroppen og bindevevet. Det kan passe godt som et supplement til de andre mer fysiske og krevende yogatypene.

Hatha-yoga (klassisk yoga) er den aller vanligste formen for yogatrening og passer bl.a utmerket for nybegynnere. Denne formen for yoga går hovedsaklig på å holde stillingene og greie å integrere pusten i bevegelsene man utfører. Hatha er passer fint for deg som vil strekke, trene opp muskulaturen, slappe av, øve opp kroppsfølelsene og redusere stress i en ellers hektisk hverdag.

Ashtanga-yoga tufter på å bygge opp styrke og utholdenhet. Det er en nokså krevende treningsform der du skifter yogastillingene veldig raskt. Etter endt økt føles det mer som at du har hatt en styrketrening med vekter. Dette er yogavarianten for deg som liker å svette litt og det fokuseres lite på meditasjon.

Kundalini-yoga er en form der man raskt skifter i kroppsposisjoner. Pusteteknikker, meditasjon og mantrasang er også sentralt. Kundalini-yoga har et mer “åndelig preg” over seg.

Ønsker du å prøve Bikram Yoga? Treningstilbud.no gir deg oversikten over tilbyderne:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>