Bootcamp


Bootcamp
Kort fortalt er Bootcamp en utendørs gruppetrening inspirert av militærtrening. Dette er en av de raskest økende treningsformene i land som Australia, England og USA. Bootcamp er de siste årene også blitt veldig populær i Norge! Timene varer ofte mellom 45 og 60 minutter. Flere treningssentre har tatt dette innover seg og tilbyr nå denne formen for trening.

Denne formen for trening er veldig allsidig med hovedfokus på utholdenhet og styrking av (hele) kroppen. Det er beinhard trening og en veldig effektiv for trening! Det er kanskje derfor dette er blitt så poplært (sammen med f.eks CrossFit) de seneste årene, da de aller fleste har en ellers travel hverdag. Samtidig som det er relativt lett og rimelig (krever lite utstyr) å organisere.

Hva er Bootcamp?

Først og fremst er bootcamp en utendørs form for trening, som ofte gjennomføres i grupper. Typisk utstyr som tas i bruk i treningen er egen kroppsvekt, trapper, benker, bakker m.m. Denne formen for trening mikser tradisjonelle aktiviteter med forskjellige former for bl.a styrke- og intervalltrening. Motivasjon, disiplin og funksjonell bevegelse står sentralt. Det finnes mange forskjellige former og variasjoner av Bootcamp. Det som er kjennetegnet er at hver og en av dem er laget slik at utøverne blir presset maksimalt (mer enn de selv hadde tenkt å presse seg). Det er nettopp derfor denne type trening ofte blir sammenlignet med militærtrening.

Mange vil gjerne påstå at denne form for trening «ikke vil passe» alle, noe som er en Bootcampsannhet med visse modifikasjoner. Dette er en tøff og krevende form for trening som garantert får deg til å svette. Instruktøren kommer til å presse deg, men med en flink instruktør vil alle deltakerne få en rask formstigning og få god støtte og motivasjon fra gruppen alle delktakerne er en del av. Det er både sosialt og utfordrende, spesielt dersom man jobber “to og to”.

En økt inneholder typisk: mange armhevninger, intervalltrening, flere springer, spensthopp m.m.

Hva inneholder en «typisk» Bootcamp time?

Som oftest er det snakk om en mindre gruppe, gjerne mellom seks og ti personer. Timen utføres ofte i parker, parklignende områder eller i naturen.

Nedenfor er et eksempel på hvordan en «typisk» bootcamp time kan se ut:

  • Timene begynner med en oppvarmingsdel, gjerne fra 10 til 15 minutter.
  • Hoveddelen varer som oftest mellom 30 og 40 minutter, hvor typiske øvelser kan være: bakkeløp, boksing, spensthopp, hinderløyper, trappeløp, sirkeltrening, armhevninger, knebøy, ulike mageøvelser, parøvelser, gruppe konkurranser, intervalltrening m.m.
  • Timen avsluttes med lett uttøying.

Ulike typer av Bootcamp

Å skape en god lagånd og samholdet i gruppen en av suksessfaktorene for å få til en god Bootcamp. Dette oppnåes ved at instruktøren har et godt fokus på å imøtekomme alle deltakerenes mål.

Det finnes mange forskjellige varianter av Bootcamp. Nedenfor finner du noen av disse:

  • Bootcamp for de som ønsker å gå ned i vekt
  • Bootcamp rettet mot ulike typer idretter
  • Bootcamp for barn
  • Bootcamp for senior
  • Bootcamp for kvinner

Har du et spesielt treningsmål eller en variant, er det stor sannsynlighet at du finner den varianten som passeg deg best i de største byene i Norge.

Trykk her for oversikt over noen av de som tilbyr Bootcamp i Norge.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>