Morgentrening på tom mage?

Veldig mange henger seg opp i myter i Morgencardiomedia når det kommer til kropp, trening, helse og velvære. Det er kanskje enda fler som velger å lese videre fra overskriften om det hintes til en enklere måte å forbrenne fett, og dermed også gå ned i vekt på.

Noe av det svært mange praktiserer og diskuterer er morgencardio før frokost. “Tren på tom mage, og gå raskere ned i vekt.” Dette er noe jeg har lest svært mange ganger selv, og jeg vet også at svært mange praktiserer dette. Spørsmålet er; funker det egentlig? Er resultatene langvarige? Og er helse i fokus?

Lyst å komme i gang med PT?
Klikk her for å finne en Personlig Trener i ditt nærområde!

Tanken bak morgencardio på tom mage er; om natten har fastet og du har dermed mindre glykogenlagre i kroppen. Dette vil også si at du har liten produksjon av insulin  som er et hormon som senker fettnedbrytning. Insulin slippes ut i blodet når vi har spist, for å holde blodsukkeret vårt stabilt. Mer karbohydrat i et måltid, vil føre til større insulinutslipp.

Når du om natten/når du våkner har lite insulin, vil du derfor forbrenne mer fett når du er i aktivitet før frokost. Kroppen har lite karbohydratlager i kroppen, og vil derfor ta av fettlagret for å få energi til arbeidet du skal utføre.

Ved frokost før trening på morningen, vil du ha fulle glykogenlagre og dermed også insulin tilstede og fettforbrenningen vil hemmes noe.

Morgentrening

… Men hva skjer egentlig de neste timene? Ved morgentrening på tom mage vil kroppen kompensere for det økte fettforbruket ved å forbrenne mer karbohydrater senere på dagen. Dette kan føre til muskelnedbrytning og du vil få en lavere BMR, eller total forbrenning igjennom hele dagen – også når du er i ro.  Har du litt mat i magen, tatt en slurk juice eller fått i deg noe energi før du begynner treningsøkten, vil du ha en større karbohydratforbrenning under selve økten, men fettforbrenningen resten av dagen vil være større, da kroppen vil  trenge mer energi til igjennopprettelse av hormonbalanse, gjendannelse av energilagre, cellereparasjoner og oppbygging av muskler, sener og ledd.

Hva velger du? Morgentrening på tom mage, eller med litt åttåt? :-)

//Tonje Melheim Næss – melheimwellness.no

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>