Piloxing™

Gjør som kjendisene i Hollywood, prøv ut Piloxing™!

Piloxing™ er en blanding mellom Piloxing™pilates og boksing, derav navnet “piloxing” hvor “pil” referer til Pilates og “oxing” til boksing. Mens klassiske pilatestimer gjerne går i kontrollert og sakte tempo, er Piloxing™ det stikk motsatte. Her er det kjappe slag og spark som gjelder, i kombinasjon med pilatesposisjoner i raskere tempo.

Er du ute etter høy fettforbrenning, sterkere kjernemuskler og økt muskeltoning, da er dette den rette timen for deg. Timene kombinerer både styrke og kondisjon og stjerner som Kirsten Dunst, Izabella Scorupco og Hillary Duff er noen av de kjendisene som har hevet seg på treningstrenden og “sverger” til Piloxing™.

Timene kjøres i intervaller og kombinerer både lav- og høy intensitivitet om hverandre så kondisjonen forbedres. Utøverne bruker bokse- og pilatøvelser, dette kombinert med fleksibiliteten og balansen styrker både muskler i rygg- og mageregionen.

Piloxing™ er blitt så populær at mange treningsskjeder nå har tatt dette inn i sine timeplaner.

Det er viktig med riktig pusteteknikk

Pusteteknikken i pilates er essensiell i Piloxing™, men det er ikke alltid like lett i en treningsform med litt fart i. Det kan være utfordrende å ivareta danseholdning, pilatespust og kraftutvikling i de samme bevegelsene og på samme tid.

Hvordan er timene bygd opp?

Piloxing™ -timer er bygget opp som en slags intervalløkt. Man starter med oppvarming, gjerne etterfylt med en intensiv boksedel. Denne delen jobber man med mye kraft, i raskt tempo og med de store muskelgruppene. Dette gir økt puls og man kjenner fort svetten komme! Deretter går man typisk over i mer rolige øvelser, pilatesdelen. Hovedfokus er da å jobbe med balansen, holde posisjoner og man jobber da med de mindre og indre kjernemusklene. Pulsen senkes og man får en pause fra boksedragene. I neste del eller sang øker så tempoet igjen og boksedelen settes fokus på. Slik veksler man frem og tilbake mellom høy og lav puls i intervaller. Overgangene er nokså markant, men det blir allikevel en fin flyt i timene.

Korte fakta om Piloxing™ :

Hvilke deler av kroppen trenes? Balanse og kondisjon, styrke (hovedsaklig kjernemusklaturen i rygg- og rygg.

Er det noen spesielle belastninger ved Piloxing™ ? Det er ingen spesielle belastninger, ingen høye hopp eller ytre motstand.

Hvem passer Piloxing™ for? Piloxing™ passer for alle, både kvinner og menn, i alle aldre. Krever ingen forkunnskaper. Utrente personer vil ha kondisjonsutbytte, mens for trente personer er dette en fin form for tilleggstrening.

Kreves det noe? Ingen spesielle krav, men det er en fordel med noenlunde koordinasjon og balanse.

Hvordan er progresjonen? Etterhvert vil man få en bedre teknikk, noe som gjør at man kan gå dypere ned i posisjoner og løfte bena høyere. Etterhvert vil man også være i stand til å utføre øvelser på ett ben, ha raskere overganger (mellom dans, boksing og pilates). Viderekommende har gjerne hansker med vekt i, for å oppnå økt fremgang og kondisjonseffekt.

Typisk lengder for en treningsøkt: En typisk time på et treningsstudio varer ofte mellom 45-60 minutter.

Antall kalorier man forbruker pr. time? Ca 450-500 kcal pr. time.

Gjennomsnitts og makspuls: 148/186.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>