Positive effekter ved trening

Positive effekter ved treningMange personer trener for å se godt ut. Enten det er for å få større eller mer synligere muskler eller for å redusere fettet på kroppen. Men det finnes så mange andre positive effekter ved å holde kroppen regelmessig i fysisk aktivitet. Visste du at trening også kan ha positiv effekt på f.eks hukommelsen? Eller humøret?

Trening gir økt lykke, glede og humør!

Trening utløser endorfiner, som er et biokjemisk signalstoff som skilles naturlig ut i kroppen ved å være aktiv (eller blir forelsket). “Runner’s high” er et kjent begrep i  løpemiljøet, men all form for trening kan utløse en form for rus- eller lykkefølelse.

Studier gjort viser at trening kan brukes for å minske risikoen for depresjon. Trening kan dessuten bidra til å behandle depresjon (gjerne i kombinasjon med flere andre metoder) og risikoen for tilbakefall reduseres.

Mange ser på treningssenteret som en “friplass”, hvor de kan “sette live på pause” og glemme bekymringer for en kortere periode.

Trening bidrar til bedre konsentrasjon og hukommelse

Det finnes flere studier som viser sammenhengen mellom kognitiv funksjon og trening. Disse studiene viser at det er store forskjeller når man sammenligner personer som er fysisk aktiv og folk som ikke er det.

Fysisk aktivitet kan også ha en “beskyttende” effekt på hjernen og kan være med å bidra til å redusere aldringsprosessen til en person. Å holde kroppen aktiv forhindrer nedsatt funksjonsevne, og kan dessutten være med å forebygge effekten på demens!

Fysisk aktivitet kan redusere stress og gir økt mestringsfølelse!

Trening gir økt humør og energiI dagens hektiske samfunn, har sikkert de fleste av oss følt at “vi ikke strekker til” og skulle ønske at døgnet hadde flere timer. Det man hadde planlangt rekker vi ikke over og en naturlig reaksjon fra kroppen sin side vil da være at man begynner å stresse. Når man stresser frigjør kroppen “stresshormoner” – dette skal bl.a mobilisere energi for å håndere påkjenningen. Dersom en person stresser over lengre tid, kan påkjenningen mot kroppen bli for stor, noe som kan resulterer i sykdom.

Det er dokumentert at trening og fysisk aktivitet, har effekt på sykdommer hvor stress er en av flere påvirkende årsaker (f.eks smerte, diabetes, hjerte- og karsykdom, depresjon). Ved å holde kroppen i aktivitet, skiller man ut mindre stresshormoner. Man ser også at godt trente personer, ofte håndterer psykososial stressbelastning bedre. Sist men ikke minst, fysisk aktivitet kan også være med å påvirke både bedre selvfølelse og økt velvære!

Å holde kroppen aktiv gir økt tro på egne evner og bedre selvtillit

Økt selvtillit og å “troen på seg selv” kan utvikles på flere måter. Mange vil gjerne si at å skaffe seg positive (og negative) erfaringer, er en av de viktigste faktorene for å utvikle dette. Dersom du er en målvakt og stadig vekk gjør tabber slik at motstanderen scorer mål, vil dette gi en dårlig opplevelse. Men når du lykkes, vil du få større tro på egne evner. Følelsen av at du mestrer noe vil gi deg bedre selvtillit, noe som vil føre til at du jobber enda hardere for å nå ditt mål.

Trening kan forebygge depresjon og angst

Ca 19 millioner voksne amerikanere rammes av depresjon og angst. Det antas at kun halvparten av disse kan bli friske av eksisterende behandlingsmetoder. Trening blir i den sammenheng, ansett som en lovende behandlingsform.

Diverse forskingsstudier, viser dessuten en klar sammenheng at fysisk aktivitet kan være med å dempe stemningslidelser, depresjon og angst (spesielt effektiv i tidlig fase av behandlingen). Trening gir en oppmuntrende og beroligende effekt på kroppen din, det gir også en gunstig effekt på flere signalstoffer i hjernen. Dette kan være med å forebygge og behandle angst. Angst og depresjon, vil ofte føre til at personen blir tilbaketrukne og passive. Trening kan i så måte fremme positive tanker og følelser og gi økt tro på egne ferdigheter.

Aktivitet gir økt energi og bedre søvnkvalitet

Trening kan være med å gi økt energi til kroppen. I en hektisk hverdag, og etter en lang dag på skolen eller jobben, er det lett å bli utslitt. Det er derfor viktig å holde kroppen regelmessig aktiv. I den sammenheng er det også viktig at kroppen får nok kvalitetssøvn, visst ikke kan dette føre til økt stress og stagnering i treningen.

Nedenfor har vi laget en liste over andre positive effekter ved trening:
  • Trening gir redusert kolesterolnivå
  • Fysisk aktivitet gir redusert blodtrykk
  • Trening gir overskudd og øker generell trivsel
  • Trening gir et bedre selvbilde og økt mental helse
  • Trening gir glede, avkobling og muligheter for sosial samvær
  • Man bedrer kroppsholdning og forebygger skader ved trening
  • Trening bedrer fysisk prestasjonsevne og bedre kroppskontroll
  • Trening gir økt energiomsetning (forbrenning), ved større muskelmasse
  • Trening gir avlastning av ryggraden, spesielt ved trening av core-muskulatur/mage-rygg
  • Aktivitet gir kroppen sterkere sener, ledd og ligamenter
  • Trening gir mindre risiko for muskel og skjelettlidelser
  • Trening gir mindre risiko for beinskjørhet (spesielt viktig for personer over 45 år)
  • Mindre risiko for kreft, diabetes type 2, hjerte- karsykdommer, m.m.

Med alle disse positive effektene trening kan ha på kroppen din, hva venter du på? Kom igang med treningen idag! Treningstilbud.no har Norges største oversikt over treningssentre og treningstilbud.

Trykk her for å oversikt over treningssenter- og tilbud i nærheten av deg!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>