Riktig teknikk gir bedre kvalitet på treningen

 

Januar er over, og trenings-Kroppsholdning og treningsteknikk sentrene har vært gjennom den kanskje mest hektiske måneden i året. «Alle» skal trene i starten av det nye året, og det er bra med en slik innstilling. Problemet er ofte at mange av de som melder seg inn på et treningssenter har liten eller ingen erfaring med å trene der. Kanskje har de aldri brukt apparater eller manualer, og hvordan skal de da vite hvordan øvelsene skal utføres?

I løpet av den siste måneden har jeg vært innom treningssentre opp til flere ganger. Stadig vekk blir jeg stående og se på hvordan andre utfører øvelsen, og heldigvis har jeg kontroll på hvordan det skal gjøres. For alle nybegynnere så kan andre på treningssenteret være skrekkeksempler, men de vet ikke bedre og utfører gjerne øvelsen slik de har sett andre gjøre.

Det er ikke bare for nybegynnere at riktig teknikk er viktig. For de som allerede har godt innarbeidede rutiner på sentrene, burde også kanskje lese dette innlegget. Mange er flinke til å se seg selv i speilet når de trener, men hva ser de egentlig etter? Av og til ser det i hvert fall ut for meg at de ikke helt vet hva de gjør. Spesielt menn er svært opptatt av å se seg selv i speilene, men er det for å se på musklene eller for å se at de gjør øvelsen rett? Når jeg er rundt på sentrene blir jeg skremt over å se hvordan folk står og løfter blant annet. Ryggen har en enorm svai, skuldre er løftet høyt opp og gjør ofte bevegelsen i stedet for muskelen som faktisk skal det. Dette gjør at kroppen er helt i ubalanse og kan føre til flere problemer enn gevinster.

Riktig teknikk gjelder ikke bare på treningsstudio, men også dersom man driver med idretter. Mange fokuserer på egne teknikktreninger, men fokuset på teknikk bør være der i alle økter. ”All trening er teknisk trening” er et begrep som kjennetegner de beste utøverne, men som også kan gi mosjonister bedre effekt av treningen». http://www.trening.no/utholdenhet/9939.o2.html

For å kunne utføre øvelsen med riktig teknikk krever det at du har kontroll og stabilitet i kroppen. Det handler om koordinasjon og hvor godt samspillet mellom nervesystemet og musklene er. Teknikk må innlæres og er viktig for alle idretter, men også i hverdagen. Kroppsholdning og kroppsbevissthet er med på å påvirke din utførelse av øvelsen. Vær derfor bevisst hvordan du gjennomfører øvelsen.

Tren riktig med god teknikk

Hvorfor fokusere på riktig teknikk?

  1. Unngå skader, overbelastninger og andre problemer
  2. Øvelsen blir faktisk tyngre og du kan oppleve at du må ha mindre motstand enn tidligere
  3. Bedre kroppsholdning
  4. Bedre kroppsbevissthet
  5. Du vil få mer igjen for treningen 

 

10 nyttige tips for treningsøkten

  1. Dersom du ikke er 100 % sikker på hvordan øvelsen skal utføres eller apparatet skal brukes, ikke gjennomfør øvelsen eller bruk apparatet.
  2. Start gjerne med lavere vekt/motstand enn du hadde tenkt og øv inn teknikken.
  3. Ikke fokuser på at du skal ha mest mulig vekt/motstand, men fokuser på at du gjør øvelsen rett.
  4. Ikke se på alle andre og tro at de gjør rett, spør en som vet!
  5. Dersom du kjenner smerte skal du ikke fortsette med øvelsen.
  6. Personer med svai i ryggen vil ofte oppleve at de merker mange øvelser i ryggen (uten at det er ryggen som skal trenes), da har de ikke riktig teknikk – avslutt øvelsen.
  7. Husk å kjenne forskjell på smerte som ikke er bra og smerte som bare oppstår fordi man er sliten i musklene.
  8. Slapp av i skuldre og pass på at de holder seg på plass der de skal være.
  9. Det finnes mange dyktige treningsinspiratorer og personlig trenere på treningssentre. Book en time slik at du kan få en gjennomgang av utstyr/apparater/øvelser. Da kan du lære deg hvordan de faktisk skal utføres.
  10. Riktig teknikk og mindre motstand er mer fornuftig enn høy motstand og feil teknikk.

God trening!

Skrevet av:
Marielle Haarvik
Treningsinspirator Trigo Fitness AS
Følg min personlige blogg: http://mariellehaa.wordpress.com/

About Marielle Kjønås Haarvik

Sporty og livsglad jente fra Bergen. Jobber som lærer ved en ungdomsskole i Bergen. I tillegg jobbet jeg i Trigo, en bedrift som fokuserer på fysisk og mental trening. Har drevet med idrett og trening fra jeg var liten, og spiller i dag både fotball og innebandy.

One thought on “Riktig teknikk gir bedre kvalitet på treningen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>