Treningstrender 2014

Ifølge American College of Sports Madicine er det CrossFithovedsaklig to trender du bør være oppmerksom på i 2014, dersom du er interessert i trening. Ifølge ACSM er disse to trendene høyintensiv trening (eks. CrossFit eller P90X)og trening med egen kropssvekt (Push-ups, sit-ups, pull-ups, planken etc).

Undersøkelsen er basert på en spørreundersøkelse av mer enn 3800 utdannede trenere rundt omkring i verden og dette er det åttende året de har gjennomført dette.

Andre “hotte” treningstrender som zumba, pilates, spinning, kickboksing har tidligere år kommet med på listen av de hotteste trendene, men har falt ut av listen. I år er det altså HIT og trening med egen kroppsvekt som spåes å være blandt de meste populære treningstrendene sammen med bl.a yoga, personlig trenere, funksjonell trening, gruppebasert personlig trening, treningsprogram for eldre.

Treningstilbud.no har sett nærmere på ti av de trendene vi tror kommer til å slå best ann i 2014.

HIT (Høyintensiv trening):

Høyintensiv trening, er som navnet tilsier trening over en kort periode med høy intensivitet, gjerne ned mot 30 minutters økter. Eksempler på høyintensiv trening er CrossFit eller P90X, som begge baseres på trening med veldig høy intensivitet over en kortere periode. Denne formen for trening er veldig effektiv, da du presser kroppen til å gjøre et visst antall øvelser over en kortere periode, som du ellers gjerne ville gjort på en times økt normalt sett dersom du er vant med å trene styrketrening på treningsstudioer. Samfunnet har utviklet seg slik at de aller fleste har en veldig travel hverdag og dette anses som en av grunnene til at HIT er blitt så populær, da dette normalt kun krevere halvparten av den tiden du normalt sett ville brukt på lignende trening. Denne formen for trening kombineres gjerne med styrketrening, yoga, kardiotrening for å oppnå det aller beste resultatet.

Vektrening med egen kroppsvekt

Trening med egen kroppsvekt Pull uppsvar ny på listen i 2013. Denne formen for trening baserer seg på gode gamle og velbrukte treningsmetoder, men har først nå i de senere årene dukket opp som egne konsepter og derfor stått frem som en “kommersiell trend”. Ved at man bruker kroppens egen vekt, trenger man normalt minimalt med treningsutystyr. Dette er derfor en veldig rimelig form for trening, i tillegg til at dette er noe man enkelt gjøre, nesten hvor du befinner deg,
hjemme, ut i naturen eller på et treningssenter.

Sertifiserte og utdannede trenere/instruktører

Før i tiden var ikke nødvendigvis de ansatte på et treningssenter utdannende eller sertifiserte trenere. Denne trender er snudd og de aller fleste menneskene på treningssentre i Norge i dag er utdannende og sertifiserte instruktører.

Treningssenterkjedene bruker mer og mer ressursere og penger på å kurse sine ansatte, veiledning og utdanne sine allerede utdannende, erfarne og sertifiserte instruktører. Dette gjenspeiles da gruppen mennesker som går på et treningssentre er blitt mer variert, fra unge menneskere ned mot 16 års alderen helt opp til pensjonister på over 80 år. Dette krever økt kompetanse fra personalets side.

Styrketrening

Styrketrening er og har alltid vært populært for de som trener. Man kan trene med frie vekter hjemme eller gå på treningsstudio og utføre øvelsene. Styrketrening er med å øke forbrenningen og dette kombinert med høyintensiv trening og/eller kardiotrening, vil virkelig være med på å “booste” fremgangen. Denne formen for trening passer alle, både kvinner og menn i de fleste aldre. Fra man er ca 45 år avtar muskelmassen hos de aller fleste voksne menneskene, det er derfor viktig å holde vedlikeholde muskelstyrken. Styrketrening kan trenes alene eller som et supplement til annen trening. Noen trener styrke til “bodybuilding”, men trenden viser at stadig flere fokuserer på helseaspektet ved styrketrening og har et mer “normalt” forhold til det.

Trening tilpasset vektreduksjon

Trening og vektreduksjon er et velprøvd konsept og har vært det i lengre tid. Dette kommer som en naturlig konsekvens av den generelle globale vektøkningen vi har vært vitne til de senere årene. Mange treningskjeder tilbyr diettrådgivning som et supplement i tillegg til gruppetimer og styrketrening. Et eksempel på dette er Grete Roede kurset som det er flere som tilbyr.

Trening med hjelp av personlig trener

Å trene med personlig trener har skutt i været iPersonlig trener Norge de siste årene. PT har faktisk vært endel av topp ti listen i over syv år og trenden er fremdeles stigende. Man skal ikke så veldig mange år tilbake før de som brukte personlig trener ble forbundet med “eliten”. I 2013 brukte nordmenn trolig mer enn 250 millioner på PT! Behovet for flere PT’er har dermed økt med trenden, noe som har ført til at vi har fått flere seriøste aktører innenfor utdanning (NIH, Gostudy, Activeeducation, AFPT etc). De aller fleste personlige trenerne i Norge er per idag bundet opp mot et treningssenter, men det er mange som tror at trenden fremmover også vil etablere seg “utenfor” disse som f.eks i medisinske sentre, idrettslag eller i bedrifter. Denne trenden ser vi klart i andre land som for eksempel USA.

Treningsprogram for de eldre

Trening er i vinden, også for den eldre garde. Vi ser stadig flere pensjonister som er begynt med mosjonering og mange velger også å melde seg inn i et treningssenter. Det er derfor mange som er av den oppfatning at vi kommer til å se flere spesialtilpassede produkter og nisjer som retter seg mot de eldre i 2014 og tiden fremmover. Man må også huske på at denne brukergruppen normalt har en god økonomi og gjerne er villig til å betale “litt ekstra” for personlig service. I USA ser man dessuten at flere treningssentre velger å “tilpasse” seg de eldre på dagtid, når det ellers er rolig i ukedagene hos dem. Det kan være spesielle gruppetimer som retter seg mot eldre eller at de har et “spesialabonnement” som gir et prisgunstig treningsabonnement for de eldre som kun gjelder på dagtid.

Funksjonell trening

Dette har mange forbindelser med “trening tilpasset eldre”. Målet med funksjonell trening er å forbedre hverdagslige evner som: balanse, koordinasjon og utholdenhet. Dette for å bedre kunne utrette dagligdagse oppgaver som f.eks bære handleposer, strekke seg for ting, sette seg i og gå ut av bilen, reise seg opp og ned fra stolen, gå opp og ned i trapper m.m.

Personlig trener i grupper

Å trene med personlig trener kan i lengden bli dyrt. Derfor spår mange at det vil bli vanligere at f.eks at venner går sammen og bestiller en personlig trener time for en gruppe bestående av et visst antall personer (f.eks 2-10 stykker). Dersom man kan dele timeprisen til PT’en på flere, vil naturlig nok også prisen per person bli rimeligere. Ved at man blir en liten gruppe, vil også treningen bli mer sosial.

Yoga

Etter et kort fravær er nå yoga er i årYoga tilbake til topp 10 listen. Yoga som
trening er en gammel tradisjon og strekker seg over 5000 år tilbake i tid. Allikevel har denne formen for trening kom tilbake som et skudd de siste ti årene og blitt veldig populært igjen. I en ellers stressende hverdag for folk fleste, er fokuset på mental helse, velvære og en avkobling i hverddagen større enn noen gang!

Trykk her for å se hele topp 20 listen til ACSM.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>