Pilates

Treningstilbud.no har oversikten over hvor du kan trene Pilates i Norge. Trykk på linkene nedenfor for oversikt over:

For oversikt over pilates i andre byer i Norge, skriv inn postnummer/by og “pilates” i søkemotoren ovenfor.

Interessen for Pilates, Yoga og annen Pilatesbevegelighetstrening har de siste årene skutt i været. Dette har de aller fleste treningskjedene tatt inn over seg og har derfor inkludert disse øvelsene i sine timeplaner.

Det var Josef Pilates som for over 80 år siden oppfant denne formen for trening. Han kalte da denne methoden for Contrology, som sier noe om fokuset, bevisstheten og kvaliteten i utførelse, som metoden krever.

Pilates trenes som oftest i mindre grupper av kvalifisert personell. Pilates passer for alle, både små og store og kan tilpasses alle formnivåer. Det er krevende nok til å trene godt trente personer, men kan brukes som rehabiliterende trening.

Viktige fokusområder for Pilates er trening av støtte- og kjernemuskulatoren, kroppsbevissthet, balanse, koordinasjon og evne til muskel isolasjon.

Ønsker du en flatere mage, en stressfri nakke, sterkere rygg og god pust? Da er Pilates noe for deg!

Viktigheten med å puste riktig når du trener

Det er mange som glemmer viktigheten med å puste korrekt når man trener. Det hørtes kanskje enkelt ut? Men utfører du korrekt pusteteknikk når du trener, får du mye mer ut av økten. Musklene dine vil nemlig fylles med oksygen når du puster inn, dette gir dem energi. Og ved å puste ut, aktiveres de indre/dype magemusklene, dette bidrar bl.a til å beskytte ryggraden og støtte opp under din overkropp.

Pilates gir bedre kroppsholdning og færre skader

Dersom du trener med en dårlig kroppsholdning, kan det være med å bidra til smerter over hele kroppen, enten det er nakken eller kneskålene dine. Derfor er korrekt justering av ryggraden, en svært viktig del av pilatestimene, enten du står, sitter eller ligger på ryggen gjennom øvelsene.

Det er også et stort fokus på å opprettholde de naturlige kurvene i ryggen og styrke de musklene som støtter den. Man forsterker da hvordan ryggraden, bekkenet og hodeskallen står i forhold til hverandre.

Ved å sette fokus på dine kroppsholdninger og ved å styrke musklene musklene dine, vil du fort merke at dette også gagner deg i det dagligdagse.

Pilates og kroppsbevisshet

Pilates er kroppsbevissthet, hvor man fokuserer på å føle kroppen som beveger seg. Øvelsene man tar i bruk kan på noen områder sammenlignes litt med meditasjon, men med mindre fokus på klarne tankene dine. Dette er med å bidra til at du blir bedre kjent med din kropp og enkle ting i hverdagen vil bli lettere å gjennomføre. Ved å være kroppsbevisst i handlingene du utfører i det dagligdagse, bidrar dette til at man bruker de riktige musklene uten å spenne andre deler- og muskler av kroppen.

Pilates – fokus på kjernemuskulaturen

Det er mange som oppfatter at pilates kun begrenser seg til trening av magemusklaturen. Dette er en misforstått oppfattelse, da pilates omhandler mye mer enn dette. Pilates styrker korrelasjonen mellom rygg- og magemuskelaturen, dette er med å beskytte og styrke ryggraden. Pilates setter også fokus på å styrke bekkenbunnen og innsiden av lårene. Alt dette bidrar til å få en bedre koordinasjon, stabiliserere og styrke overkroppen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>