Poledancing

Trodde du Poledance bare var for strippere?

Poledancing

Da tar du feil!

Poledance er en av de hottestetrendene innenfor trening med sin kombinasjon av dans og akrobatikk rundt en vertikal stang. Med riktig teknikk, og koordinasjon kan du brenne vel så mye her som ved annen trening!

Om Poledancing

Poledance er egentlig en form for performancekunst da den er influert av “Kinesisk pole” som er en form for akrobatikk assosiert med sirkus.

Poledance er i samme familie som ballett, yoga og magedans og bygger på dens prinsipper som holdning, fleksibilitet, balanse og bodywaving. Indisk tyngdekraftøvelser som “Mallakhamb” er også en influens som har påvirket Poledance slik vi kjenner den i dag.  Fascinerende nok jobber tidligere utøvere i Poledance-miljøet for å få Poledance inn som en egen OL-gren.

Hva kreves i Poledance?

Styrke, smidighet og utholdenhet er de tre grunnprinsippene innenfor poledance. Disse utvikles i takt med at vanskelighetsgraden økes. Klatring, spins, og opp-ned-triks er mer avansert elementer som kan inkluderes i dansen.

Treningsformen øker kjernemuskulatur, men også resten av kroppens muskulatur. Fordelen er at man brukers kroppens egen vekt som motstand. Styrke i overkroppen er kanskje det viktigste for å kunne utføre de forskjellige triksene.

I tilegg til forbrenning gjennom en artig treningsform , skal det ikke undervurderes at det å mestre poledancing gir økt selvtillit. Mange tror poledance bare er for kvinner, men det stemmer ikke. Det holdes kurs og timer uavhengig av kjønn, og det konkurreres både på amatør og profesjonelt nivå over hele verden, både gutter og jenter.

En standard time

Poledance

En ordinær poledancetime starter alltid med en oppvarmingsseanse. Det er ikke uvanlig å starte med aerobic eller lignende cardiotrening for å få kroppen i gang.

Etterhvert beveger man seg over på styrketrening tilpasset muskelgruppene  som skal brukes i selve poledancingen.  Vanlgivis tilbys det forskjellge øvelser tilpassset gruppens ferdighetsnivå. Avslutningsvis er det innlagt en tøyeseanse, for dette er en treningsform du naturligvis er avhengig av å være myk.

Se for deg at du må holde hele kroppsvekten din oppe med en arm, eller at du må holde overkroppen opp ved hjelp av magemuskulaturen. Dette gir deg en idé av hvordan det er å drive på med poledance. Du kan forvente deg å forbrenne 250-300 kcal i løpet av en økt, og muskeldefinering spesielt i armer, rumper og lår.

Praktisk Info om Pole Dance

Håndkrem, body lotion og lignende bør unngås før man går på pålen. Dette vil hindre godt grep for både deg og andre. Stengene har en “grip finish” noe som gjør at ringer, piercinger og armbånd må taes av før trening. Det samme gjelder for klær med glidelåser og knapper.

Embedly Powered

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>